Leta i den här bloggen

lördag 6 maj 2017

Inspektion av bränsletank

Eftersom motorn varit lite svårstartad och i mitt tycke även innehåller lite mer rök i avgaserna än förr om åren så bestämde jag mig för att kontrollera bränsletanken. För en gångs skull var det inte nödvändigt att riva halva inredningen för att komma åt bränsletanken, som var utrustad med en inspektionslucka av större format. Bränsletanken var hur ren och fin som helst och hade inga antydningar till de så förhatliga algerna som frodas i modern diesel. Tog även ett snack med hamnens s.k. motorkille Erik som misstänker att, tvärtemot vad jag trodde, att motorn får får mycket diesel och därav den lite blåa tonen i avgasröken. Så antagligen är det dags för en kontroll av spridarna och/eller högtrycksaggregaten. Erik tycker vi avvaktar till hösten, såvida vi inte upplever att röken blir värre. Det var bara första dagen, vid sjösättningen som det var svårt att starta den. Därefter har det inte varit några problem. Är kanske lite nojig. Oavsett, så skall det även bytas olja och oljefilter och att pumpa upp 4,5 liter olja för hand har jag blivit trött på (börjar bli gammal) så på vägen hem investerades det i en oljepump från Jula.

Inga kommentarer: