onsdag 10 maj 2017

Batteri

Märkte redan i fjor att batterierna börjar bli dåliga så under vintern har jag läst på om det här med batterier och nu, trots en högre investeringskostnad bestämt mig för att gå över till den nya tekniken av batteri, nämligen litiumbatterier (LiFePO4). Har fått otroligt bra service och mycket information av Magnus på L.I.M.E Power i Stockholm. Litiumbatterier har många bra egenskaper som känns som perfekta för en båt, de är lättare, har högre energitäthet, håller längre, tål högre laddström, djupare urladdning och har ingen självurladdning jämnfört med vanliga bly-syra batteri, oavsett om det sedan är av typen AGM. Den enda risken i kalkylen är livslängden på ett litiumbatteri, eftersom de ännu inte funnits på marknaden så länge så är denna i nuläget teoretisk. Jag har för säkerhets skull halverat den teoretiska livslängden och trots den dubbla kostnaden (här kom nackdelen) för batterierna så kommer det på sikt att löna sig rejält. Den andra stora vinsten är dessa batteriers förmåga att snabbt laddas vilket så klart är viktigt för oss som gärna vill ligga på svaj eller i en naturhamn. Totala vikten för litiumbatterierna blir 34 kg, mot dagens närmare 100 kg bly-syra batteri och de tar ca 30% mindre plats och är dessutom helt underhållsfria. Räknar kallt med att vi under vår livstid inte skall behöva byta några batterier igen. Så idag skickades beställningen till L.I.M.E Power på 4 stycken litium-batteri, en batterivakt som skyddar batteriet mot skadlig urladdning samt en batterimonitor som skall hjälpa oss att hålla koll på batteriernas status och dess kapacitet.

Inga kommentarer: