Leta i den här bloggen

lördag 23 april 2016

Sjösättning

Klockan 08:00 var vi samlade för att sjösätta 18 st motor- och segelbåtar av varierande storlek, allt från 3 ton upp till ca 15 ton. Vi hade hyrt en 90 tons kranbil så de första nio båtarna lyftes i från samma placering av kranbilen. Tror att kranen i princip skulle kunnat ta allihopa från samma plats för räckvidden var enorm. Bra väder och svaga vindar vilket alltid är en fördel. Blir alltid så go stämning då. Så runt halv-elva var det så vår tur och strax efter elva låg hon förtöjd på en för säsongen lånad och lite bredare plats. Vi var ett gäng i gänget som hjälptes åt och Paul hade flaggat för att han kanske behövde hjälp till bryggan eftersom hans värmeväxlare till motorkylningen läckte. Janne, erfaren man från sjöräddningen, ryckte in tillsammans med några gubbar och bogserade Fullrulle till sin plats. När vi väl fått alla båtar i sjön bestämde vi oss för att passa på och ta ut masterna också vilket gick nästan lika smidigt som att sjösätta våra båtar. Vi har en samlande hamster till hamnfogde så mastskjulet är i det närmsta helt omöjligt att ta sig fram i och i synnerhet med en nästan 17 meter lång mast. Gänget bestämde sig för att göra ett allvarligt försök och masta på redan i morgon söndag. Så det vara bara och köra iväg och hämta spridare och vant som vi under vintern har förvarat i Erlandsson lada. Känns som att vi har grejor utspritt i halva Skåne!  Som kuriosa, på nyårsdagen bestämde jag mig för att se till så att det inte blev ytterligare en sommar i vassen. Satte upp två delmål samt ett slutmål, minus 12 kg till min födelsedag den 21 februari, vilket jag lyckades med. Ytterligare 6 kg till sjösättningen vilket jag missade med 2 hg. Men jag är j....gt nöjd med minus 17,8 kg så idag blir det en stor whiskey. Så nu återstår istället för tre kilo, 3,2 kg för att nå slutmålet minus 21 kg till sommaren 2016.

Inga kommentarer: