Leta i den här bloggen

söndag 1 juni 2014

Vantskruvsproblem

Så skulle då stående riggen justeras och spännas enligt konstens alla regler. Masten justerades i längsled med för och aktervant samt i sidled med toppvanten. Främre undervant sattes an för att få en lagom mastböj. Bakre undervant spändes upp för att hålla emot så att masten inte böjs för mycket och då dök nästa problem upp. Styrbord vantskruv skar och hoppade över i gängorna. Kopplade upp mig på internet för att leta upp en ny vantskruv vilket visade sig inte vara helt enkelt. Vantskruvens mått stämde väl överens med Selden modell 7/16, allt stämde utom storleken på riggbult. Min hade 8 mm riggbult medans Seldens hade 10 mm vilket jag utan att kontrollerade tog som ett problem. I en förhoppning om att jag skulle kunna använda delar av min gamla vantskruv som reservdel beställdes en ny vantskruv. I bara farten köptes även en ny toalett och en väggfast kapsylöppnare.

Inga kommentarer: