Leta i den här bloggen

måndag 12 maj 2014

Ställ aldrig vattenflaskan bredvid kemikalier

Efter att ha lagt lacklager #5 och bättrat den blå vattenlinjen på fribordet fortsatte arbetet med att skrapa, hacka och såga rost mellan bladfjädrarna. Var ett slit och blev så klart lite törstig. Gick lite i tankar bort mot arbetsbordet och tog närmsta flaska. Halsade och svalde nog en eller två klunkar innan hjärnan fattade - det är inte vatten!! Spottande och fräsande fick jag tag i rätt flaska och började skölja munnen med vatten. Insåg att jag tagit flaskan med balsamterpentin. Förutom i munhålan kändes inget speciellt så jag intalade mig att jag reagerat snabbt nog och aldrig svalt något. Fortsatte därför jobbet med att hacka rost. Efter ett tag började jag känna mig lite illamående och bestämde mig för att packa ihop för dagen och köra hem. På vägen ringde jag giftinformationen som ansåg att istället för att köra hem skulle jag genast ta mig till akutmottagning på närmsta sjukhus. Så fick det bli och väl där dröjde det inte många minuter förrän jag låg på intensiven uppkopplad med EKG och dropp. Balsamterpentin i en mängd av ca 2-3 klunkar kan orsaka krampanfall och störningar i hjärtrytmen var det besked jag fick och nu började jag faktiskt bli lite rädd. Nu fick jag aldrig några av dessa symptom, hjärtat slog lugnt och fint och efter en påse dropp fick jag så flytta till övervak för ytterligare en påse dropp. Den mängd balsamterpentin jag fick i mig var dock tillräcklig för att ha känslan av att leva i en värld som inte riktigt hängde ihop. Kan också berätta att rapa balsamterpentin inte är någon angenäm upplevelse. Fick bilder i huvudet av tecknade serier där en cigarett antänder utandningsluften. Nu, ca två dygn efter händelsen, börjar kroppen kännas normal igen och Lena tycker inte längre att jag luktar som en acetonfabrik.

Inga kommentarer: