Leta i den här bloggen

fredag 16 april 2021

Impellellerbyte

För att kyla motorn finns oftast två kylsystem, ett slutet med vanligt vatten med glykol i, precis som i en bil. I en bil kyls vattnet ned av fartvinden och även en fläkt i vissa fall. Detta funkar inte i en båt utan där kyler man ned det slutna systemet genom att ta havsvatten. För detta finns en liten impellerpump på motorn som suger in havsvatten som cirkulerar runt i kylkanaler för att sedan följa med avgaserna ut i vattnet igen. Denna impeller är alltså vital för att kyla motorn. Bestämde mig för att det är dags att byta impeller vilket normalt är en snabb övning. Av med locket till pumpen, dra ut impellern med en polygrip och så in med en ny. Och så sist skruva tillbaka locket igen. Just idag gick det fel i sista momentet. När jag skruvad fast locket med sina sex mässingsskruvar gick skallen av på en av dessa. Bara snabbt packa ihop och ge sig i väg till Bauhaus för att förhoppningsvis få tag i en ny. Båttillbehörsbutikerna hade redan stängt för dagen. Lyckan var stor när jag hittade an ask mässingsskruvar på Bauhaus, dock lite långa, men det fixades med en bågfil och en liten fil. Morgondagens sjösättning är räddad!

Inga kommentarer: