fredag 26 juli 2019
Vindgivaren fixad
Med hjälp från min bror lyckades vi fira upp mig i masttoppen för att fixa vindgivaren. Visade sig att pinnen som givaren sitter på vridit sig i sitt mastfäste. Kunde vrida tillbaka den och fästa den temporärt med lite eltejp. Var precis jag kunde nå den från båtmansstolen beroende på dels att fallet inte går att hissa helt ända upp till masttoppen och så tillkommer selen runt båtmansstolen. Hade i princip masttoppen i huvudhöjd när jag väl var uppe så det blev till att sträcka sig lite för att nå fästet till vindgivaren.
torsdag 25 juli 2019
Städdag
Fixade lite hemma först, innan vi körde ned till båten för att tvätta av den samt städa invändigt. Var ännu en varm dag. Mumsade i oss en gofika innan det var dags att åka hem och klippa gräset. Tog en sväng förbi Lundåkrahamnen för att kolla om mastkranen där är hög nog för att kunna fixa vindgivaren. Den är troligen inte tillräckligt hög, alla i hamnen sa att det kan gå, men ingen kunde garantera så det är inte värt att chansa. Dessutom ansåg varvspersonalen att man jobbar mycket bättre i en båtmansstol. Med tanke på vad varvet just fått in så kändes helt plötsligt vårt problem med vindgivaren som ett mindre problem. De höll nämligen på att plocka av ett roder på en segelbåt. Rodret var bara halvt efter att de gått på i Kiel-kanalen, så de har haft en tuff resa hela vägen hem.
onsdag 24 juli 2019
Gislövs läge - Vikhög
24 July 2019
Ø log entries: 5,4 Knots
Ø distance/time: 5,1 nm
Max log entries: 7,1 Knots
Max distance/time: 6,8 nm
31,1 nm covered
0 nm under sail and 31,1 nm under engine
406 nm on Chip-Log: Difference: 31,4 nm
6,1 hour(s) off shore
0,0 hr(s) under sail and 6,1 hr(s) under engine
7,6 hour(s) moored
Operating hours total: 26.0 h (Main engine)
Ø log entries: 5,4 Knots
Ø distance/time: 5,1 nm
Max log entries: 7,1 Knots
Max distance/time: 6,8 nm
31,1 nm covered
0 nm under sail and 31,1 nm under engine
406 nm on Chip-Log: Difference: 31,4 nm
6,1 hour(s) off shore
0,0 hr(s) under sail and 6,1 hr(s) under engine
7,6 hour(s) moored
Operating hours total: 26.0 h (Main engine)
Vikhög
På väg igenom Falsterbokanalen mötte vi Linn och Kalle som var ute och för första gången på en längre tur. De hade lite bättre med vind på sydkusten. För vår del blev motor hela vägen hem till Vikhög. Hela Öresund låg spegelblank. Såg en skarv som kämpade med att försöka få en ål till lunch. Hal som en ål gjorde verkligen skäl för sin sägen. Lyckades även köra in en stor hög med sjögräs som lade dig runt kölen. Blev till att backa en bit för att den skulle släppa sitt grepp. Blivit riktigt varmt och nu är det bara att packa ihop och ta sig hemåt.
Felräkning
Får väl skylla på trötthet men klockan verkar vi inte riktigt haft koll på när vi kom fram till att vi behövde lämna Gislöv senast kvart i sju för att komma i tid till broöppningen klockan tio. Med 11 sjömil dit så tar det ju bara runt två timmar. Så nu blir vi en timme för tidiga till bron. Men vad gör det när det är semester och strålande sol. Vi får väl ta en kopp kaffe medans vi väntar.
Frukost
tisdag 23 juli 2019
Simrishamn - Gislövs läge
23 July 2019
Ø log entries: 5,1 Knots
Ø distance/time: 4,9 NM
Max log entries: 6,6 Knots
Max distance/time: 6,2 NM
51 nm covered
16 nm under sail and 35,1 nm under engine
375 nm on Chip-Log: Difference: 51,1 nm
10,4 hour(s) off shore
3,6 hr(s) under sail and 6,9 hr(s) under engine
7,0 hour(s) moored
Operating hours total: 42.0 h (Main engine)
Ø log entries: 5,1 Knots
Ø distance/time: 4,9 NM
Max log entries: 6,6 Knots
Max distance/time: 6,2 NM
51 nm covered
16 nm under sail and 35,1 nm under engine
375 nm on Chip-Log: Difference: 51,1 nm
10,4 hour(s) off shore
3,6 hr(s) under sail and 6,9 hr(s) under engine
7,0 hour(s) moored
Operating hours total: 42.0 h (Main engine)
Gislövs läge
Tajt kryss
Efter att vi väl rundat Sandhammaren har vi i motvind kämpat oss vidare västerut och är nu några sjömil söder om Beddingestrand. Under dagen och även i går tycker vi att vindinstrumentet visat lite konstig information rörande med vilken vinkel vi seglar mot vinden. Så efter lite undersökning verkar det som att vindgivaren lossnat och hänger upp och ner. Verkar som det blir en ny tur upp i masttoppen.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)