Leta i den här bloggen

måndag 6 april 2020

Salongsbord - runda #2

Varit en strålande dag med temperaturer runt 16-18 grader under dagen så äntligen torkade lacken tillräckligt för ny mellanslipning med 240 papper. Och så ett nytt lager lack, utspätt med ca 30% penselförtunning.

söndag 5 april 2020

Bryggjobb

Hamnen har i år beslutat om en större satsning för att renovera bryggorna i hamnen vilket innebär att det är bokat ett antal arbetssöndagar där så många frivilliga som möjligt får ställa upp. Idag var det den tredje söndagen och vi börjar se slutet på allt arbete. Vi var några som fick ta sig på jobbet med att förtöja bryggorna igen efter att vissa förtöjningar hade brustit under vinterns stormar.

lördag 4 april 2020

Förbereda för bottenmålning

Bottenfärgen hade släppt på några få ställen så idag åkte jag ned till hamnen och slipade bottenfärg samt primade på de ställen där färgen helt släppt.

Renovering av salongsbord

Vi hade lyckats med att skapa värmefläckar (vita fläckar) i lacken på salongsbordet. Varma papptallrikar verkar vara boven i dramat. Men eftersom vi nu skaffat oss ordentliga tallrikar var det dags att lacka om bordet. Började med lackfräsen som körde av det mesta av lacken för att sedan putsa helt trärent och har nu lagt första lagret med lack.

tisdag 31 mars 2020

Årets investeringar

På årets båtmässa förhandlades det fram priser och häromdagen kom resultatet av dessa förhandlingar levererat till garageuppfarten. Ett styck ankarspel modell Quick Prince DP2 var med i leveransen. Att dra upp så mycket som 50 meter kätting plus ett 20 kg ankare är inget man längre orkar efter att fyllt 60 år. Så nu får våra lithium-batterier sköta detta. Sedan har vi tröttnat på alla dessa strulande packningar som finns i en manuell toa och byter nu till en elektrisk toa-stol av märket Sanimarin SN31C, vilket är samma som Hallberg-Rassy monterar i sina nya båtar. Förhoppningsvis har de haft höga kvalitetskrav och inte bara gått på pris i sin upphandling. Till sist så kände vi att det även var dags för att byta ut vår befintliga tryckvattenpump mot en ca 10 år modernare variant. Valet föll på en tryckvattenpump med modellbeteckning Shurflo Aquaking II som kan leverera 12 liter/min. Pumpen är dessutom betydligt tystare än vår nuvarande pump och skall ge ett jämnare flöde. Så, nu återstår "bara" montering, men det får vänta tills vi sjösatt. Prioritet just nu är att polera och vaxa för det är betydligt svårare att göra efter sjösättning.

söndag 29 mars 2020

Tvätt

Trotsade kylan och tog en tur till hamnen för att tvätta av båten. Var några som hade försökt med högtryckstvätt, men vattnet frös i i högtrycksslangen. Tvättade däcket med såpa och friborden med vårt vanliga dundermedel från Jula. Kallt som tusan, och enligt rapporter hade det snöat på de flesta platserna i Skåne, förutom då i västra Skåne.

lördag 28 mars 2020

Säsongsstart

I strålande sol, men endast 5 grader bestämde vi oss för att det är dags för att ta av presenningen och plocka ned täckställningen. Var hyfsat vindstilla så det mesta gick både smidigt och enkelt. Dock hade ett par vingmuttrar till täckställningen rostat rejält, så de bjöd på rejält motstånd.

söndag 8 september 2019

Kyrkbacken - Vikhög

8 September 2019
Ø log entries: 5,0 Knots
Ø distance/time: 4,9 NM
Max log entries: 5,8 Knots
Max distance/time: 5,7 NM
15 nm covered
0 nm under sail and 15 nm under engine
482 nm on Chip-Log: Difference: 15 nm
3,0 hour(s) off shore
0,0 hr(s) under sail and 3,0 hr(s) under engine
8,8 hour(s) moored
Operating hours total: 234.7 h (Main engine)

Årets gubbasegling

Vi trotsade väderprognosen som under hela veckan pratade om regn både lördag och söndag. Historien har visat att det alltid blir bra väder när årets gubbasegling skall gå av stapeln. Och så blev det även i år. Dock startade vi i ganska så frisk vind från sydväst så kursen sattes därefter. Årets hamn blev Kyrkbacken på Ven. Vi fick en fin halvvindssegling med avtagande vind, så sista sjömilen fick vi ta hjälp av motorn. Angjorde Kyrkbacken strax efter ett och tog sista platsen med pålar. Senare under eftermiddagen fylldes det på med en hel del danska båtar. Det saknades verkligen en hamnkapten som hade styrt upp lite för det förtöjdes lite si så där med onödigt stort avstånd mellan en del båtar så resultatet blev ändå att en del fick lägga sig som andra båt på de som lagt sig långsides. Före middagen, som bokades på Bread on Wine, tog vi en promenad upp till kyrkan. Byn gör skäl för sitt namn, det är verkligen en rejäl backe upp. Restaurangen var av typen fin krog med helt okey käk, kanske lite högt pris, men de behöver säkert täcka upp det faktum att de driver en krog på en ö. Därefter blev det en hel del ljugande i salongen med kaffe, whiskey och rom på bordet. Söndagen bjöd på stiltje och mulet väder, dock även denna dag utan regn. Så hemresan fick bli helt motoriserad med autopiloten som styrman, medans vi käkade frukost och avhandlade diverse frågeställningar.

lördag 7 september 2019

Vikhög - Kyrkbacken

7 September 2019
Ø log entries: 5,2 Knots
Ø distance/time: 4,2 NM
Max log entries: 6,8 Knots
Max distance/time: 6,7 NM
15,3 nm covered
9,48 nm under sail and 5,79 nm under engine
467 nm on Chip-Log: Difference: 15,3 nm
3,6 hour(s) off shore
2,1 hr(s) under sail and 1,5 hr(s) under engine
20,4 hour(s) moored
Operating hours total: 174.9 h (Main engine)