Leta i den här bloggen

onsdag 31 juli 2024

Vikhög - Diverse

Vi åkte ned till båten med tanken att segla en mindre runda till Lundåkra för att testa denna hamn och i synnerhet käka lite på Brasseri Solsidan. Nordvästliga vindar på runt 8 m/s gjorde att vi tänkte om. Att sitta ute vid havet med den vinden rakt in över middagsbordet kändes inte lockande. Blev lite fixande i stället, som att plocka upp loggen och rensa den på havstulpaner, testa en antenn till vår router samt sätta fast ett fäste för mobiltelefon ovanför nedgångsluckan. Istället för middag på Solsidan blev det en charkbricka och lyxchips (chips med smetana, rödlök, gräslök och löjrom) i sittbrunn.

torsdag 25 juli 2024

Råå - Vikhög

I västliga vridande till västnordvästliga vindar blev det en fin slör från Helsingborg, Råå hamn ned till Barsebäcksverket. Då hade vinden dels vridit till nordväst och det blåste bara runt 2-3 m/s. Så sista biten till Vikhög blev för motor.

Seglad distans:  20,5 sjömil

Seglad tid:          3 timmar, 46 minuter
Snitthastighet:  4 knop, max 6 knop
Vind:                   272° (V) ᵟ90° , 2-6 m/s
Väder:                          🌤️

Vikhög

Lade till vid bryggan i Vikhög strax före två. Fixades en lunch på lite rester innan det var dags att packa ihop mat, kläder och båt och bege sig hemåt för att se hur många av blommorna som överlevt.

På väg hemåt

Medans Orca styrde oss söderut käkades det lite frukost i sittbrunn. Bestämt oss för att ta oss hemåt då vädret fortsatt är väldigt varierande. Nästa vecka ser det ut att bli hyfsat, men med nästan ingen vind. Så vi får passa på och utforska omgivningarna hemma med hjälp av cykel istället.

onsdag 24 juli 2024

Höganäs - Råå

I sydvästliga vridande till sydliga vindar blev det några slörar från Höganäs ned till Helsingborg, Råå hamn. Trots att vi nu haft segelbåt och seglat i Öresund i 20 år så har vi aldrig lagt till i denna hamn. Vi lade oss i det som tydligen är "nya" hamnen och efter att ha utforskat omgivningarna kommer vi välja den s.k. gamla hamnen nästa gång. Råå är en trevlig och gemytlig by med en hel del bra restauranger att välja på.

Seglad distans:  18,2 sjömil

Seglad tid:          3 timmar, 34 minuter
Snitthastighet:  5 knop, max 7 knop
Vind:                   195° (S) ᵟ90° , 5-9 m/s
Väder:                           🌤️

Kaffe i båten

Inga kommentarer

Bistråå Strandkrog

Efter en liten eftermiddagslur, sen sådan, bestämde vi oss för att ta en promenad till Bistråå Strandkrog för att käka middag där. Vi delade på en förrätt med chips, löjrom, rödlök och varsitt glas cava. Till middag tog kapten grillade grönsaker, tomatröra på Vikentomater och grillad majskyckling. First mate valde kycklinghamburgare a la Korean style. Maten och personalen får fem stjärnor, men det var en ganska så stökig miljö.

Väntkaffe

Klockan blev närmare tio innan vi kom iväg. Blev en fin slörsegling söderut och har nu förtöjt i Råå. Till en go islatte funderas det på lunch. Äta ute eller i båten är frågan.

Båtmat

Blev lunch i båten. Lite rester och ett stekt ägg satt fint efter några timmars segling.

tisdag 23 juli 2024

Vejbystrand - Höganäs

I svaga sydvästliga vridande till sydliga vindar blev det motorsegling ned till Kullen och därefter vidare till Höganäs. Strax efter att vi rundat Kullen möttes vi av en första regnskur med en kortvarig ökad vindstyrka på runt 8 m/s. Lagom tills det var dags att angöra Höganäs kom solen fram och vi kunde knyta fast båten vid brygga B. Blev en promenad till Salthallarna efterföljt av en bryggspaning på andras båtars lösning på sprirbom. Sen eftermiddag kom en ny regnskur med rätt tung åska.

Seglad distans:  19,6 sjömil

Seglad tid:          3 timmar, 32 minuter
Snitthastighet:  5 knop, max 7 knop
Vind:                   200° (S) ᵟ120° , 2-8 m/s
Väder:                           🌦️⚡️

Båtmat i Höganäs

Middagen i kväll blev rökt lax med dillstuvad potatis, gravlaxsås och en liten sallad på rå rödkål, egen odlad gurka och tomat med riven pepparrot samt lite tomatbalsamico från Tomatens Hus. Allt sköljdes ned med en Chardonnay från Walker Bay i  Sydafrika.

Gelato och kaffe

Efter en runda i saluhallen med diverse inköp satt det fint med glass och gott kaffe vilket Kullabygdens vanilj och choklad verkligen kunde leverera. Vanilj med krusbärsrippel var en angenäm nyhet.

Höganäs Salthallar

Var en stökig seglats från Vejbystrand med gammal sjö och svaga vindar. Efter att gjort fast båten vid en brygga i Höganäs hamn tog vi en promenad till Höganäs Salthallar. Namnet till trots är det en saluhall med gallerier, caféer, diverse butiker och inte minst Höganäs bryggeri och mat som fick äran att servera oss en lunch bestående av Cracy Dog pilsner, friterade potatis med parmesan, grillad majskolv med fetaost och kolgrillad bläckfiskarm med tomatröra, stark orange röra och torkade svarta oliver.

Gasten Orca

I lätta sydvästliga vindar och mestadels sol styr gasten Orca (autopilot) oss ut ur Skälderviken. Siktar på att nå Höganäs innan eftermiddagens risk för åska når oss. Dags att börja proppa får frukost.

måndag 22 juli 2024

”Den enes död den andres bröd”

Det fanns en tid då även jag gillade 10-12 m/s, gärna lite halv pålandsvind så det byggde vågor. Men det är många år och många kilo sedan.

Väderomslag

Snacka om kontraster. På mindre än tolv timmar gick vi från strålande sol till sitta i ruffen och mysa till regn. Mellan skurarna blev det en tur till restaurang Strandhugget för lite lunch. Blev mellanöl och croque monsieur, riktigt gott, men kanske inte så hälsosamt.

All skit kommer från Danmark

Eftersom det kommer skyfallsliknande (hur mångar gånger har man hört det ordet de senaste två åren) regn från Danmark stannar vi en dag till i Vejbystrand.

söndag 21 juli 2024

Viken - Vejbystrand

• Blev en fin medvindsegling med spirade segel upp till Kullen. Årets varmaste dag så det var skönt att vara ute på havet. Alla motorbåtar var ute och racade på det platta vattnet. Efter Kullen blev det motorsegling i de nyckfulla vindarna ned till Arild. Tyvärr fanns det ingen plats i denna lilla hamn så det blev en kryss upp till Vejbystrand, i en sakta vridande vind från ost till sydost.
Seglad distans:  26,7 sjömil
Seglad tid:          6 timmar, 8 minuter
Vind:                   180° (S) ᵟ110° , 3-7 m/s
Väder:                 ☀️

Vejbystrand

Blev en riktig glidarkryss tvärs över Skälderviken. Hade tur med ett vindvrid på ca 20 grader så vi kunde sträcka Vejbystrand utan att behöva stagvända. Var livat på badstranden, då de haft gynnsamma vindar i flera dagar. Tydligen 22 grader i vattnet.

Arild

Rundade Kullen och styrde österut. Tänker chansa på att en av få, typ 2-3 platser, är ledig. Såg lovande ut ända tills vi rundade pirnocken. Tyvärr låg det en motorbåt på platsen vi trodde var ledig. Bara att backa ut igen och sätta segel igen. Kursen lades för att gå till Vejbystrand.

Spirade segel

I höjd med Höganäs satte vi spirade segel och kunde därmed fortsätta på en bättre kurs mot Kullen

Kurs mot Kullen

Lämnade Viken strax före nio och fick direkt sällskap av en lekfull tumlare.

lördag 20 juli 2024

Helsingör - Viken

• Blev motor vidare norrut. Blåste ca 1 m/s från diverse håll. Trafikseperationszonen korsade korrekt, nästan vinkelrät.
Seglad distans:  9,1 sjömil
Seglad tid:          1 timme, 39 minuter
Vind:                   1 m/s

Snitthastighet:  4 knop, max 6 knop

Fullmåne

Lagom tills vi var tillbaka i båten och fått vårt kaffe så visade sig fullmånen från sin bästa sida.

Grillat

Tog med oss grillen ut till stranden. Konstigt nog var vi mer eller mindre ensamma om denna ide. Skönt med lite stillhet och vågornas stilla brus mot stranden. Blev grillad korv, tsatsiki, tomatsallad och bröd. Smakade riktigt gott

Vidare norrut

Vaknade till en helt vindstilla dag. Tog det lite lugnt inledningsvis, men bestämde oss senare för att skippa Ebeltoft och fortsätta på den svenska sidan. Så det blev en lugn motorfärd upp till Viken. På vägen upptäckte vi att båten Madelaine från Vikhög också var på väg norrut. Låg sidan om varandra en stund och snackade om våra planer för de kommande dagarna. De tänkte försöka dra till Skälderviken.

fredag 19 juli 2024

Vikhög - Helsingör

• Steg upp hyfsat tidigt för att komma iväg innan vinden vrider till nord. Skulle blåsa ca 3-5 m/s från nordost fram till lunch, vilket var en gynnsam vindriktning för att ta oss norrut. Dock skulle vinden vrida till norr senare på dagen. Hade fin segling upp till Ven sedan vände vinden helt enligt prognos, skillnaden var att det istället för 2-3 m/s blev 6-8 m/s. Så det blev en fartfylld kryss upp till Helsingör.
Seglad distans:  29,8 sjömil
Seglad tid:          6 timmar, 2 minuter
Vind:                   NV-N, 3-8 m/s

Varvets matmarknad

Efter att slappat lite i båten och njutit av den fina dagen, gick vi till Varvets Matmarknad för att käka lite. Samma koncept som danskarna anammat på så ånga platser, man samlar en massa olika kök i en och samma lokal och säljer hyfsad mat till en billig peng. Blev indisk ramen och algeriska falafels med lite Sangria.

Helsingör

Har lagt till långsides i Helsingör. Var ganska mycket båtar och trafik i hamnen som har få platser för båtar över 3 meters bredd. Snodde platsen precis framför en norrman 😁. Fin utsikt över Kronborg slott.

Kryss norr om Ven

Strax efter Ven så vred vinden, helt enligt prognos, till att vara nordlig. Däremot med betydligt mer vind än vad som utlovats. En kort stund övervägde vi andra danska hamnar söder om Helsingör, men bestämde oss för att fortsätta mot Helsingör. Några kryssben senare kunde Kronborgs slott rundas och hamnen i Helsingör angöras.

Semestersegling

Lämnade Vikhög strax efter nio och riktade näsan norrut. Äntligen sol och i varje fall inledningsvis en fin vind. Är nu i höjd med Landskrona och dags för lite kaffe.

torsdag 18 juli 2024

Kan bli segling

Åkte ned till hamnen och packade båten full med kläder, mat, dricka, etc. för att förhoppningsvis kunna ge oss av på någon form av semestersegling. Väderprognosen är väl sådär, men betydligt bättre än senaste veckans idogt regnande. Vi får väl se vad vädergudarna har att överraska med i morgon.

lördag 29 juni 2024

Ålabodarna - Vikhög

• Steg upp hyfsat tidigt för att komma iväg innan vinden vrider till syd. Skulle blåsa ca 4-5 m/s från väst fram till lunch, vilket var en gynnsam vindriktning för att ta oss söderut. Dock inte lika gynnsam för att komma loss från vår tilläggning vid Ålabodarnas gästbrygga. Vinden rakt i sidan, och vi låg förtöjda med en boj i aktern. Allt gick, med lite finurliga spring, bra och vi satte kurs söderut. Fick en fin segling tillbaka till Vikhög med väldigt varierande vind, både i styrka (3-8 m/s) och riktning (NV-S).
Seglad distans: 17,5 sjömil
Seglad tid:          3 timmar, 48 minuter
Vind:                   NV-S, 3-8 m/s

fredag 28 juni 2024

Örenäs

Efter regn och åska - så blev det sol. Tog en promenad upp till Örenäs slott och kollade på utsikten. Att driva spa verkar lönade för vilken komplex till spa-avdelning som byggs strax bredvid var inte nådigt. Även hela slottet totalrenoveras och skall tydligen byta namn till Maryhill, som är den ursprungliga fastighetsbeteckningen

Åskfront

Stannade i Ålabodarna för att vänta in det vindskifte som skulle komma efter att en åskfront passerat. Vi har haft sydliga vindar tidigare idag, som nu vänt till nordväst. Egentligen perfekt vindriktning, men 8-10 m/s gör att vi med justerade ryggar väljer att stanna i hamn.

Slappar

Njuter av det stilla hamnlivet i Ålabodarna. Kom lite regn i natt och idag är det betydligt mer humana temperaturer. Var en del dimma tidigare i morse, men det börjar lätta nu.

torsdag 27 juni 2024

Ålabodarnas hamnkrog

Efter en riktigt varm dag med strålande sol och rekordvärme blev det en enkel middag i hamnkrogen. Dagens höjdare var en av två förrätter nämligen den med frasiga kronärtskockor, brödsmulor, picklade krusbär med stracciatelleost och lite balsamico. Den andra var sotad lax med jalapeños, citronkräm och picklad gurka. Allt sköljdes med med en underbar riesling från Reinhaussen.

Ålabodarna

Blev ett stopp i Ålabodarna. Trötta på motorkörning nu. Alltid lika lugnt och skönt i denna hamn, dock börjar underhållet bli något eftersatt och pollarna på gästbryggan kändes inte allt för tillförlitliga.

Skovshuvud - Ålabodarna

• Seglad distans:  15,6 sjömil
  • Seglad tid:          2 timmar, 21 minuter
  • Vind:                   SSV, 2-4 m/s
  • Snitthastighet:  6 knop, max 7 knop

St Ibbs

Passerade Ven, fortfarande ingen vind. Inte så många båtar ute så här direkt efter midsommar.

Stiltje

Gårdagens vindprognos lovade 4-5 m/s från sydväst blev istället 0-1 m/s från typ alla olika håll. Tog därför en lugn morgon i Skovshuvud. Lämnade strax efter elva och har nu satt kurs mot svenska sidan.

onsdag 26 juni 2024

SUP-rollator

Nästa år när man är pensionär skall man kanske skaffa sig en sådan.

Skovshuvud

Efter några besök hos en naprapat är ryggskottet nu på en nivå som gör segling möjlig. Med vindar runt 3-4 m/s tog vi tillfället och satte kurs mot Skovshuvud. Hittade en lugn plats längst ut på södra piren i en annars ganska livlig hamn. En stor foodcourt lockade många besöker från både båtar och från byn.

Vikhög - Skovshuvud

• Seglad distans: 15,6 sjömil
  • Seglad tid:        3 timmar, 34 minuter
  • Vind:                 SSO, 3-6 m/s
  • Snitthastighet:   4 knop, max 6 knop

fredag 21 juni 2024

Midsommar

Planen var att segla till någon dansk hamn för att fira midsommar. Så, trots Lena lite onda rygg, åkte vi ner till hamnen på onsdagen för att ge oss iväg tidigt torsdag morgon. Så blev det inte, för när Lena skulle ta sig ur bingen var det med storsvårighet och med rejäl smärta som hon kunde räta på ryggen. Så vi packade ihop maten och åkte hem för att fira midsommar hemma i huset i stället och i synnerhet försöka få rätsida på ryggen.

söndag 16 juni 2024

Liten brand

Som brukligt innan själva sommarsäsongen verkligen drar igång kollas allt. Bland annat testades vår solpanel vilken inledningsvis fungerade utmärkt. Tråkigt nog uppstod någon form av kortslutning mellan två panelelement med en mindre brand som följd. Gick lätt att släcka med bara handen, men kändes ändå lite olustigt. Efter kontakt med återförsäljaren Navinordic, så fixade de en ny till oss, trots att all form av garanti upphört. Än en gång måste Navinordics känsla för service lovordas.

lördag 20 april 2024

Sjösättning

Efter en riktigt kall "vår" lyckades vi bli klara med polering och bottenmålningen precis i tid för sjösättningen i Vikhög. Själva sjösättningen gick smidigare än någonsin och vi har aldrig varit klara så tidigt som detta år. 26 båtar på drygt 5 timmar, inkl fikapaus.

måndag 1 januari 2024

Ny presenning

För säsongen hade vi skaffat oss en ny "presenning" från Polyropes som mer är att likna vid en filt med lite luddig yta. Så man använder kardborreband för att tajta till och binda ihop. Har fungerat alldeles utmärkt och imponerade starkt på oss även under de skånska höststormarna.